Dag 2: Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Maaike Fleskens - WaarBenJij.nu Dag 2: Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Maaike Fleskens - WaarBenJij.nu

Dag 2: Antigua

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

18 Januari 2017 | Guatemala, Antigua

Na een reis van 27 uur heb ik serieus maar een uurtje of vier geslapen! Ik was om 0600 klaar wakker. Ben nog even blijven liggen, gebeld met het thuisfront etc en toen besloten op te staan.

Na een vrije koude douche, stond ik voor de spiegel en zei ik: 'Maaik, je bent gewoon in Guatemala'. Het was nog steeds onwerkelijk.

Tijdens het ontbijt lekker zitten kletsen met de ober. Mijn groep was nergens te bekennen dus ik maakte plannen om er alleen op uit te gaan. Toen zei de ober dat ik het beste even kon beginnen op het dak van het hotel. Ik had natuurlijk geen idee van waar ik was omdat we de nacht ervoor niets hadden gezien. Toen ik op het dakterras aankwam, sprongen de tranen haast in mijn ogen. Wat een prachtige omgeving! Antigua is omringd door drie vulkanen en een bergketen. De ochtendzon was al flink warm dus daar stond ik even, ontzettend te genieten.

Toen ik weer naar beneden ging, kwam ik Annet en Mariska tegen. Beiden reizen ook alleen. We besloten toen om er met z'n drieën op uit te gaan.

We begonnen op de markt, om te kijken naar het lokale handwerk. Daarna hebben we allerlei plekjes bezocht. Kerkjes, een kerkhof, musea en als klap op de vuurpijl de ruïnes van een prachtige cathedraal. In de 17e eeuw heeft een grote aardbeving grote delen van Antigua verwoest. Er was nog best veel van over, dus we hebben daar even rondgelopen.

Tussendoor zijn we even gestopt voor een koffie (ik een cola...ja, ik weet het, maar cola is nou eenmaal een veilig drankje) in het 'Central Park' van Antigua. Toen we op een bankje zaten, kwam er een Guatemalteekse vrouw op ons af, haar armen vol met zelfgemaakte (?) spullen. Haar eerste woorden waren: 'Nederlands? Or Deutsch'. Tja, je bent verkoper of je bent het niet. Ze wilde ons dekens en sjaals verkopen. Ze waren prachtig, maar omdat we morgen naar Chichicastenango gaan, wat bekend staat als de grootste Maya markt in de buurt, wilde ik niets kopen. Mariska had nog wel goed onderhandeld en heeft een sjaal gekocht (25 Quetzal ipv de 125 die ze eigenlijk vroeg).

Wat mij opviel was dat de mensen op straat erg beleefd zijn. Als je 'nee' zegt, laten ze je met rust. Iedereen is vriendelijk en glimlacht en begroet je op straat. Totaal niet het bijna enge idee dat Saskia in de bus schetste.

Antigua? Zeker een aanrader! En ja, ik ben echt in Guatemala!

Vanavond gaan we met de hele groep uit eten. Morgen vertrekken we met de bus naar Chichicastenango en Lago Atitlan. We vertrekken al om 0630, dus vanavond duik ik een vroeg in om een beetje bij te slapen.

Hopelijk lukt het om elke dag wat te schrijven. Het is hier zo mooi en anders, dat moet gedeeld worden!

  • 20 Januari 2017 - 09:11

    Yvette:

    Gaaf! Kijk alweer uit naar je volgende verslag!

Tags: Antigua

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 19 Sept. 2008
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 27960

Voorgaande reizen:

28 April 2018 - 07 Mei 2018

10 dagen Tokyo

17 Januari 2017 - 06 Februari 2017

Van Guatemala-stad naar San José

16 Februari 2009 - 16 Februari 2010

Een jaar Australie

Landen bezocht: