Dat maak je niet elke dag mee! - Reisverslag uit Perth, Australië van Maaike Fleskens - WaarBenJij.nu Dat maak je niet elke dag mee! - Reisverslag uit Perth, Australië van Maaike Fleskens - WaarBenJij.nu

Dat maak je niet elke dag mee!

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

25 Maart 2009 | Australië, Perth

Ik ben inmiddels al een aantal dagen in Perth. Heb het ontzettend druk met het ontdekken van de westkust, maar daar zal ik snel wat meer over vertellen als ik ook mijn foto's kan uploaden.

Om jullie toch was leesvoer te bieden wilde ik even schrijven over wat dingetjes die ik hier heb meegemaakt waarvan ik dacht: 'Dat maak je niet elke dag mee'.

1) De pratende WC

In Zuid Croydon is een openbare toilet in het winkelcentrum, Exeloo genaamd. Als je op de knop drukt, gaat de deur open en begint meneer Exeloo te praten. "Hello, welcome to Exeloo, press the button to close the door." Heel even stond ik stil om te kijken of er niet stiekem een butler ofzo in de hoek van de ruime toilet stond, dat was gelukkig niet het geval. Als je op de knop drukt, gaat inderdaad de deur dicht. En, dit geloof je nooit, als je op de WC gaat zitten, wordt er een pianomuziekje gespeeld. Zodra je opstaat houdt de muziek op en vertelt meneer Exeloo dat je je handen kan wassen. Als je op de knop drukt om de deur weer te openen zegt hij: "Thank you for using Exeloo". Dit is natuurlijk ideaal voor al die zwervers die zich nogal alleen voelen, hebben ze toch nog iemand die tegen ze praat!

2) Gratis, gratis, gratis!

Het is me opgevallen dat veel hier gratis is. Elke stad heeft wel een gratis museum of tentoonstelling en in veel steden (zoals Melbourne en Perth) is er gratis openbaar vervoer. In Melbourne is dat in de vorm van de City Circle tram, die vooral voor toeristen bedoelt is, en de Tourist Shuttle bus. Perth maakt het helemaal bont en heeft gratis bussen in de gehele stad. Zelfs tot een eind buiten de stad kan je gratis gebruik maken van de bus. De trein kost overigens zo'n 3,60 dollar (deel dat door 2 en je hebt het bedrag in euros) voor een rit van zo'n half uur. Daar kan de NS nog wat van leren!

3) Olifant....

Gisteren ben ik naar de South Perth Zoo geweest. Wat hier in de dierentuinen normaal is is dat je alle verzorgers kunt ontmoeten en ze vragen kan stellen. Ik ging dus heel enthousiast naar het 'praatje', zoals ze dat noemen, met de verzorgers van de twee olifanten. Eentje waarvan er elke dag door de dierentuin wordt 'uitgelaten' bij wijze van oefening. De verzorgens stelden eerst de olifanten voor en vertelden daarna wat ze zo de hele dag doen. Op het laatst waren ze nogal aan het gniffelen en vertelden ze dat ze de olifanten trucjes aanleren. Het trucje dat Tricia de 20-jarige olifant had geleerd was 'Spuit het publiek nat'. Het leuke was dat je kon zien dat de olifanten er lol in hadden om de trucjes te doen. En toen wij nat waren, hadden de verzorgers er ook lol in haha!

  • 25 Maart 2009 - 09:40

    Anneke:

    Geweldig :D. En ja, je bent Nederlander of niet he ;) (dus dat gratis is altijd leuk;))

  • 25 Maart 2009 - 15:35

    Stephanie:

    Perth! Ik was zelf vorige week nog in Perth - Perth, Schotland welteverstaan ;-P Zo te horen vermaak je je prima daar heel ver weg. Blijf schrijven, blijf ik gezellig meelezen! Pas je wel goed op jezelf? Pratende wc's vind ik wel een beetje eng namelijk...

  • 27 Maart 2009 - 07:47

    Erik:

    Very nice! Altijd leuk om een klein beetje op de hoogte te blijven van je avonturen :).

    Je kunt zo lekker vertellen, het lijkt wel een slapstick in mun hoofd ;)

  • 12 April 2009 - 10:14

    Veron :

    Hoi Maaike. Wat maak je toch veel mooie dingen mee. Ik lees je verhalen met veel plezier. ga zo door, en nog heeel veel plezier in australie :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 19 Sept. 2008
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 28006

Voorgaande reizen:

28 April 2018 - 07 Mei 2018

10 dagen Tokyo

17 Januari 2017 - 06 Februari 2017

Van Guatemala-stad naar San José

16 Februari 2009 - 16 Februari 2010

Een jaar Australie

Landen bezocht: