A Town Like Alice - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Maaike Fleskens - WaarBenJij.nu A Town Like Alice - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Maaike Fleskens - WaarBenJij.nu

A Town Like Alice

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

28 Oktober 2008 | Australië, Alice Springs

Gisteren hebben we Alice Springs verkend. Vroeger was dit een van de belangrijkste 'steden' in Australie. Tot en met 1932 was hier het telegraafstation dat Zuid-Australie (Adelaide) verbond met de rest van de wereld. Nu is het meer een safe haven voor reizigers die zware dagen in de woestijn hebben gehad.

De invloed van de aboriginal cultuur is hier groot en dat maakt het extra mooi hier. Gisteravond hebben we een speciaal diner gehad, Red Centre Dreaming heette dat. Het midden van Australie heet de Red Centre omdat het zand hier allemaal rood is (en mijn schoenen inmiddels ook). Dat komt door het vele ijzer dat hier in de grond zit. Ayer's Rock bijvoorbeeld is eigenlijk grijs, maar door het ijzer is het een rode rots geworden.

Vroeger, toen er nog helemaal niets was, kwamen volgens de aboriginals de 'Ancestral spirits' (geesten van de voorouders) uit de geestenwereld om alles te creeren. Deze tijd heet de droomtijd. Vandaar dat het diner Red Centre Dreaming heet. Onder het genot van een 3 gangen diner en een drankje hebben we uitleg gekregen over de aboriginal cultuur, hebben we wapens gezien en waarvoor deze worden gebruikt en hebben we het een en ander geleerd over de verschillende stammen hier. Na het hoofdgerecht kregen we een dansshow van 4 aboriginals. Ze hebben ons verschillende dansen laten zien zoals een welkomsdans, een dans die ze doen voor het jagen en dansen om elkaar te waarschuwen. Ikzelf heb meegedaan aan een vrouwendans, die vroeger werd opgevoerd voordat de vrouwen op zoek gingen naar eten. Robert heeft op een didgeridoo gespeeld, ofja, hij heeft het geprobeerd, wat natuurlijk heel grappig was!

Na een heerlijk diner hebben we ons geluk beproefd in het lokale casino. Ik was heel erg blij met mijn 50 dollar winst, tot ik erachter kwam dat de Australische Dollar weer in waarde gedaald is en nu minder dan 0,50 eurocent is. Aan de andere kant, nu zijn onze euros wel meer waard!

Vanochtend weer lekker vroeg opgestaan, want 's ochtends is het nog te doen qua hitte. Lekker ontbeten en nu dus in een internetcafe (met USB aansluiting!), maar helaas werken onze camera's hier niet. Stomme HP, de camera werkt alleen als je het speciale HP programma op de computer hebt! We blijven het proberen hoor, want ik heb al meer dan 200 supermooie foto's gemaakt!

Vanmiddag gaan we nog door Alice Springs struinen en om 16.40 vliegen we naar Cairns. Bring it on! Ik ben helemaal klaar voor zon, zee en strand! We hebben de komende 3 dagen nog niks gepland, al willen we graag naar Daintree, een nationaal park in de jungle in de buurt van Cairns. Na die 3 dagen gaan we op naar het volgende hoogtepunt! Snorkelen bij het Great Barrier Reef!!

• 28 Oktober 2008 - 07:39

Hans:

Klinkt erg goed allemaal!Veel plezier nog en de groeten aan Robert :)

• 28 Oktober 2008 - 07:41

Arnold:

Net bij Robert op zijn log gekeken, ging er vanuit dat jij dan ook weer wat geschreven zou hebben... en jawel hoor!

Leuk om wat van de geschiedenis te lezen, dat zou Robert nooit schrijven. En de Aboriginal geschiedenis is inderdaad erg interessant!

Tja, in dat soort cafe's staan alleen de goedkoopste pc's en vaak zijn de extra aansluitingen of afgesloten of onbruikbaar... Je zou er namelijk kwade dingen mee kunnen doen.
    Jammer dat de foto's nog op zich laten wachten, maar anders spaar je ze op en ga je een dia/foto avondje geven als jullie terug zijn :)

Arnold

• 28 Oktober 2008 - 07:53

Tamara:

*jaloers op snorkelen bij 't Great Barrier Reef*

• 28 Oktober 2008 - 19:39

Martine Veenhoven:

Hallo Robert (en maaike :P)

Ik ben even de site kwijt van Robert, dus ik plaats mijn berichtje hier wel even. Leuke verhalen. Hahaha ben benieuwd wat dat is geweest het lokale casino, je hebt toch niet al je geld daar uitgegeven heh robert :P

Ik wens jullie nog veel plezier, maar dat zal vast wel lukken. Verder heb ik niet zoveel te vertellen, maar ik blijf de verhalen lezen.

Groetjes!

• 28 Oktober 2008 - 21:08

Mam:

en nu opzoek naar dori en nemo maaike!mail even de naam van de site van robert kunnen we die ook bekijken. veel plezier en smeer je goed in. groetjes

• 29 Oktober 2008 - 15:34

Andries:

Je kunt de camera toch ook als alleen een opslagmedium zien en dan betreffend (foto)bestand meesturen ????.Ik mis de fotos dus wel

• 30 Oktober 2008 - 20:04

Ton:

Om de foto's te uploaden kan je altijd het beste het sd (sandisk;-))kaartje er uit halen en in de pc stoppen.
    Hoop dat het lukt, ik ben wel benieuwd naar de foto's. Have fun

• 31 Oktober 2008 - 12:12

Tempo-Team Veghel:

Hey hallo,

wat leuk om al je verhaaltjes te mogen lezen.

We missen alleen nog die prachtige foto's van het zonovergroten Australie (misschien ook maar beter, anders worden we hier helemaal depressief)

• 31 Oktober 2008 - 18:57

Mam:

hoe was het snorkelen? nemo gevonden? heb de verslagen van robert gelezen. erg leuk.ook ik kan haast niet wachten op de foto's! groetjes aan robert. doei

• 31 Oktober 2008 - 23:34

Ella:

Ha die Maaike,
    Hoorde van Maria dat je een prachtige reis aan het maken bent en lees het nu ook op je blog! Wat een geweldige ervaring. Geniet er maar lekker van, vooral van het snorkelen bij Great
    Barrief Reef, moet fantastisch zijn. Mijn zus is daar geweest. Mijn zoon van 15 gaat volgend jaar met zijn opa (mijn vader) ook naar Australië, lijkt me geweldig voor beiden.

Pas goed op jezelf en nog heel veel plezier!

Groetjes Ella