Indrukwekkend - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Maaike Fleskens - WaarBenJij.nu Indrukwekkend - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Maaike Fleskens - WaarBenJij.nu

Indrukwekkend

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

19 Februari 2009 | Australië, Melbourne

Vandaag ben ik vlakbij de bosbranden geweest. Niet als ramptoerist, maar als 'ik wil graag een ijsje van de beste ijssalon in de staat' toerist. Op weg naar naar Healesville waren er hele velden langs de weg gewoon zwart. Deze hadden in brand gestaan die zaterdag dat het allemaal begon. De eigenaar van de ijssalon heeft verteld hoe het allemaal precies ging. Het was die dag zo'n 46-47 graden en het waaide heel hard. Door de wind vlogen stukjes brandend hout overal naartoe waardoor er overal branden uitbraken. Het heeft hier al dik 9 weken niet meer geregend dus de grond is ontzettend droog. Die combinatie zorgde dus voor grote problemen. Dit is ook de reden waarom er nog steeds branden zijn, door de wind komen er dus steeds meer bij.

Maar goed. Ik heb een lekker ijsje gehad.

Om te laten zien hoe abrupt de branden zijn geweest en hoe snel het allemaal is gegaan, heb ik wat foto's gemaakt. Je kan gewoon zien waar de wind draaide (en het vuur dus ineens ophield).

• 19 Februari 2009 - 18:23

Tamara:

Dat ziet er echt uit als in the middle of nowhere! En echt heel indrukwekkend!

• 20 Februari 2009 - 16:37

Erik:

Sow das pas indrukwekkend..

Hoor regelmatig over die branden maar nu zie ik er dan eindelijk iets van, en dat vanuit het sombere en veelal natte nederland ;)