Healesville Sanctuary - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Maaike Fleskens - WaarBenJij.nu Healesville Sanctuary - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Maaike Fleskens - WaarBenJij.nu

Healesville Sanctuary

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

22 Februari 2009 | Australië, Melbourne

Gisteren ben ik naar Healesville Sanctuary (dierentuin) geweest. Jullie zullen wel denken 'eh, is dat niet hetzelfde Healesville dat in brand stond?', het antwoord is ja, dat Healesville.

We begonnen met de kangaroes voeren. Dat was eigenlijk veel leuker dan de vorige keer dat ik dat heb gedaan, want de kangaroes zaten niet achter draad of hekken. Ze hielden mijn hand vast terwijl ze aten zodat ik niet de andere kant op ging met 'hun' voer. Daarna zijn we naar de roofvogeldemonstratie geweest. Dat was best leuk! Ze lieten ons zien hoe een buizerd een emoe ei open maakte. En emoe ei is veel te groot voor een buizerd om op te pakken, dus ze hebben een werktuig nodig om het ei open te maken. Elke buizerd weet uit instinct dat ze een steen moeten pakken en het ei kapot moeten slaan. Best apart.

De volgende stop was het Vogelbekdier. Dit dier(tje) was eigenlijk de reden waarom we naar de dierentuin gingen omdat ik deze nog nooit gezien had. Ik had verwacht dat een Vogelbekdier groter was (het formaat van een Otter ofzo), maar eigenlijk zijn het maar kleine diertjes. In het engels heten ze Platypus (Platte poes voor de mensen die geen engels spreken, haha). Het leuke van deze dierentuin was dat de verzorgers op een bepaald tijdstip erbij kwamen en je al je vragen kon stellen. De verzorgen van het Vogelbekdier vertelde ons dat alle dieren pas de dag daarvoor weer terug waren gebracht naar het park. De bedreigde soorten en de dieren die last hadden van de rook (zoals de Koala en de Dingo) waren allemaal geevacueerd. Die bewuste zaterdag hadden de verzorgers 5 uur om alle dieren te evacueren omdat het vuur erg dichtbij kwam. Hij vertelde al dat dat heel erg heftig was en hij dat niet graag nog een keer zou willen meemaken. Protocol is om eerst de bedreigde diersoorten te evacueren en dan de rest, maar voor hem is er natuurlijk geen voorkeur. De vogels bijvoorbeeld hadden ze nooit kunnen evacueren omdat deze erg moeilijk te vangen zijn. Gelukkig is het vuur niet dichterbij gekomen en konden alle dieren weer terug naar het park.

Na de lunch zijn we nog wezen kijken in het Dierenziekenhuis. Dat was erg interressant! Alle operatiezalen en andere kamers waren open dus je kon iedereen gewoon zien werken! In de operatiezaal lag een Possum (voor de mensen die willen weten wat dat is, kijk maar even op Wikipedia. Wij hebben deze diertjes niet in Nederland) die allevier haar pootjes had verbrand. Voor de bosbranden was er een hittegolf en deze Possum probeerde de snelweg over te steken. Arm beest! Ze had verbandjes (met smilies!) om haar pootjes en die gingen ze verwisselen. De begeleidster (die de narcose in de gaten hield) kwam steeds naar buiten om te vertellen wat ze aan het doen waren. Ook waren ze bezig met een Wombat (ook dat mogen jullie opzoeken) die klaar werd gemaakt voor een onderzoek. Bijna alle dieren worden onder narcose gebracht omdat het onderzoek erg stressvol voor ze is. De meeste dieren die in het Dierenziekenhuis binnenkomen zijn wild en dus geen mensen gewend.

Na deze indrukwekkende dag zijn we gaan eten bij Angela (mijn moeder's nicht). De hele familie was daar, dus het was lekker druk. We hebben gebarbecued en daarna nog lekker nageborreld terwijl we aan het uitzoeken waren wat voor een familie we nu precies waren. Ik wist dat Tante Riet mijn oudtante was en de kinderen van Marga, Angela, Pete en John mijn 'third cousins' zoals dat in het engels heet. De meeste van die kinderen zijn al wat ouder en hebben kinderen, maar Angela's dochter is van mijn leeftijd. Dat was dus wel leuk.

Voor jullie vermaak (en omdat ik het de vorige keer helemaal niet heb gedaan) zal ik ook wat foto's en een video uploaden!

• 28 Februari 2009 - 12:33

Erik:

Tijd om weer regelmatig te kijken zie ik wel =P de verhuis frenzy zit er bijna op (alleen nog achterstallige administratie inhalen :P)

Groetjes Erik