Dag 3: Chichicastenango en Panajachel - Reisverslag uit Panajachel, Guatemala van Maaike Fleskens - WaarBenJij.nu Dag 3: Chichicastenango en Panajachel - Reisverslag uit Panajachel, Guatemala van Maaike Fleskens - WaarBenJij.nu

Dag 3: Chichicastenango en Panajachel

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

19 Januari 2017 | Guatemala, Panajachel

Na een betere nacht, zijn we vanochtend om 06.30 vertrokken uit Antigua. De bestemming was het stadje Chichicastenango, dat beroemd is om de grote markt die elke donderdag en zondag wordt gehouden. De rit erheen was al prachtig, ik heb mijn ogen uitgekeken. Het Guatemalteekse dagelijks leven lijkt in onze ogen compleet chaotisch, maar er zal vast een logica achter zitten. Van efficiëntie hebben ze hier nog niet gehoord, maar dat heeft absoluut zijn charme.

Guatemala is een prachtig land met veel bergen, dalen en natuurlijk vulkanen. De bijna vier uur in de bus waren dus ook erg interessant. Haarspeldbochten, remmen door gas los te laten en nog meer van dat soort trucjes hebben ons naar onze bestemming gebracht. De markt, een complete, fantastisch mooie/leuke chaos. Er lopen mensen, kinderen, kippen en honden door elkaar, de een draagt z'n waar op de arm, de ander op haar hoofd en dat alles tussen smalle straatjes die aan beide kanten (en soms middenin) zijn volgebouwd met kraampjes en kleedjes. Je kan het zo gek niet bedenken of het werd er verkocht. Veel souvenirs natuurlijk, want de toeristen brengen geld, maar ook afstandsbedieningen (waarvan zal niemand weten denk ik), oude tv's en zelfs eenden en katten. Midden in al het marktgeweld staat een kerk. Op de trappen liggen zeeën met bloemen, offers van de Guatemalteken. De mensen zijn hier heel gelovig en menig Guatemalteek zit dan ook op zijn of haar knieën voor een beeld van de heilige die ze nodig hebben.

Ik heb wat inkopen gedaan op de markt. Het leuke was dat hier onderhandelen een must is. Het is bijna een soort theatervoorstelling. De verkoper ziet dat je interesse hebt en noemt een absurd hoog bedrag. Jij doet alsof dat het raarste is wat je ooit hebt gehoord en trekt er je meest verbaasde gezicht bij. Vanaf dat moment varieert het script. 1) de verkoper noemt een nieuwe prijs en het onderhandelen kan beginnen of 2) de verkoper vraagt wat jouw bodemprijs is, waarna het onderhandelen kan beginnen. Ik heb flink geoefend en in mijn ogen goede dealtjes gekregen.

Na het avontuur op de markt, zijn we weer op pad gegaan met de bus. De bestemming: het dorpje Panajachel (panagasjel) aan Lago Atitlan (het Atitlan meer). Omringd door vulkanen was dit kratermeer een verademing na de volle zon op de markt en een bus zonder goede airco. Met een boot zijn we naar een andere kant van het meer gevaren, waar we een stuk hebben gewandeld. Het weer was aangenaam en mijn hoofdpijn zakte meteen, gelukkig!

Nu zijn we weer in het hotel. Wederom een schattig, pittoresk juweeltje. Zodadelijk ga ik de zonsondergang bekijken en lekker eten en een cocktailtje drinken met Mariska, Annet en Bastiaan, die drie andere alleenreizigers.

Morgen moeten we weer vroeg uit de veren en vertrekken we naar de kust. Het strand van Monterrico.

• 20 Januari 2017 - 15:14

Lizette De Haar:

hoi maaike

het ziet er allemaal prachtig uit leuk om het te lezen.
    Morgen naar het strand lijkt me ook heerlijk.
    heel veel plezier.

gr Lizette